HUSBILSTRIP NR 1

Min semester tog slut i går men fortfarande är vi på husbilsresa eftersom min arbetslista börjar med två lediga dagar.

TUURI
I morse var vi ännu i Tuuri.

Vi började dagen med en skogspromenad.

Sen tog jag en tur in till butiken. Jag var på jakt efter en jacka och jag hittade en. Tog denna bild för att skicka till Jan och fråga vad han tyckte?
Jag fick tummen upp.

I butiken var det ingen konst att hålla avstånd.

Nog fanns där folk  men de var utspridda och jo de flesta höll bra avstånd.

När vi kom i lördags var det ju väldigt fullt på campingen medan det sen varit väldigt lungt. Och orsaken till att det var så lungt både i affären och på campingen är att det är midsommarveckan och att det är så hett. De som planerat att komma till helgen kommer i slutet av veckan och på fredag öppnar dessutom tivolit som i sommar är gratis för alla. Så då lär det rulla in bilar och vagnar.
Och det finns ju simstrand här, som de dessutom förstorat men en sån här varm dag badar man nog hellre i en sjö eller i ett hav istället för i en liten å.

Simstranden vid ån i Tuuri som förstoras.

På andra sidan av simstranden byggs ca 200 nya campingplatser. Här en bild av det nya området från en annan sida.

I dag gjorde vi likadant som i går, vi passade på att duscha på eftermiddagen när det var lungt.

Jan hade innan varit och ätit pizza med en gratiskupong som vi fått, medan jag åt rester i husbilen. Så gör vi ibland och det är vi vana med.
Hugo får inte följa med in på restaurang och på uteserveringen var det alldeles för hett att sitta. Och den mjölkfria maten till mig fungerar inte överallt. Och Hugo kan inte vara ensam i husbilen, för då stör han grannarna👍😉.
Det är dock inte alls ovanligt med ensamma skällande hundar i vagnar och bilar på campingar, vilket ju inte är så trevligt för de andra gästerna.

Min restmat var riktigt god.

KALAJÄRVI
Det kändes svalt och skönt efter duschen..ett tag. Sen var det igen för hett för att sitta på utsidan, vi fick sitta inne i bilen med luftkonditioneringen på.

Vi beslöt att packa ihop och hitta en annan camping där det finns mera vatten, och vatten som Hugo får svalka sig i.
Hunden får man ju inte bada och ha med på en allmän badstrand.

Vi körde hit till Kalajärvi och här var det fullt med bilar och vagnar, men vi fick en bra plats rätt nära stranden.

Vi kopplade ström till bilen så AC:n kom på. Sen packade vi väskan och promenerade ner till båthamnen där hundar får ta sig ett dopp.

Där var lungt och så fint.

Jag gick ut i vattnet och satte ner Hugo och han simmade iland.

Och Hugo tyckte att det var så skönt.

Han fick simma tre gånger, sen satte han sig på handduken och bara njöt av utsikten. Och utsikten det var fyra andra hundar som kom och simmade och lekte i vattnet.
De var mycket större än Hugo, men fast två av dem kom och hälsade nos mot nos så gick det riktigt bra.
Hugo som blivit påhoppad av en stor hund när han var liten kan bli riktigt rädd och ställa till med ett himla liv när han möter stora, främmande hundar.

Men i dag uppförde han sig som den mest coola och uppfostrade hunden någonsin.

På vägen tillbaka promenerade vi förbi den allmänna otroligt fina badstranden.

Inga hundar fanns i vattnet eller i sanden, men uppe på gräset såg vi några, vilket ändå verkade vara ok.

Minns att vi var här när barnen var små, då beställde vi pizza vid strandrestaurangen. Pizzan tog vi med till bordet intill vattnet där vi åt i simkläder, det var tider det.

Lugn och ro.

I kväll satt vi ute tills det blev riktigt svalt på en gång och myggorna började dyka upp.

Vi har otroligt varma dagar nu men rätt kalla nätter, vilket jag tror att är bra för både folk och fä.

Nu har vi flyttat på insidan undan mygg och kyla.
Hugo äter sina kycklingbullar när Jan lirkar i honom. Antibiotikan för halsflussen är slut och nu har vi igen en hund som inte äter längre.
Men det kan också bero på värmen vilken gör att han sover i princip hela dagarna och inte får så mycket aktivitet förutom en lite längre promenad på morgnarna och en sent på kvällarna.

Här en bild från gårkvällens bus och stoj, när det hade blivit svalt och skönt för Hugo.

Nu skall vi snart ta kvällsrundan.

Bild från morgonrundan.

DAGENS TANKE
I dag pratade jag med en när och kär som påminde mig om att så länge man kan och får njuta av livets dagar så skall man göra det.
Och då skall man förstå att vara tacksam och inte gnälla över små saker.
Vi människor hittar ofta något att gnälla över och reta upp oss på ifall vi har för litet att göra eller för litet att grubbla på.
Och den av oss som idag kan säga att vi har det bra och lever livet vi må också förstå att tacka Honom som gett oss livet, Gud själv.
Och vi må komma ihåg dem som inte har lika goda dagar, bära dem i bön
liksom de burit oss i bön.
I Hans hand ligger allas våra dagar och våra liv.

HERRE, TILL VEM SKULLE VI GÅ? DU HAR DET EVIGA LIVETS ORD, OCH VI TROR OCH FÖRSTÅR ATT DU ÄR GUDS HELIGE (Johannesevangeliet 6:68_69).