MIDSOMMARDAGEN 2020

Vi hade just hunnit vakna efter en skön sovmorgon och satt och åt morgonmål ute i solen när Mattias ringde att de kommer hit.

Så Jan började tillreda sina goda räksmörgåsar. 


Och jag började steka våfflor.


Det blev våfflor serverade med mosade bär, socker och två sorters gräddskum, havregrädde utan socker och vaniljgrädde. 

Mattias och hans flickvän kom på besök och de tog först en tur ut på sandbankarna med frisbeen.
Sen blev de bjudna på salt och sött i det fina vädret.
Nu fick jag lov att skriva att han har en flickvän 👍💗, vi har fått glädjen att få en till flicka i huset sedan ca sju månader tillbaka. Och det är så roligt och vi gläds med dem.


Otroligt så mycket gott man kan äta även om man äter sockerfritt. Och sött var det ju ändå av bärens eget fruktsocker. Så jo jag äter socker, fruktsocker men undviker vitt raffinerat socker.


Det sägs att kroppen inte kan veta skillnad på fruktsocker eller "vanligt" socker, men åtminstone min mage, tarm och hud vet stor skillnad.
Därav försöker jag att inte äta vanligt socker, och hittills har jag klarat det riktigt bra.
Helt noggrann är jag ju inte, för ex dressingar och ketchup innehåller ju socker men det äter jag ju inte dagligen och inte heller så mycket av.


ORM I PARADISET
När ungdomarna och Matilda som fick lifta med hem hade åkt iväg tog Jan en kort promenad med Hugo. 
Och på grusvägen några hundra meter från villan låg en orm, troligtvis överkörd eller tagen av ett djur.


Hugo brydde sig inte alls, han gick bara förbi.
Det blev vallfärd till ormen, så även jag ville se den och fotografiera den.


Det var en rätt liten huggorm.
Den såg rätt färsk ut men myrorna hade redan börjat kalasa på den.


TERASSHÄNG
I dag har vi mestadels suttit på terassen turvis i sol och skugga och njutit, lyssnat på musik, läst tidningar (jag övar mig att läsa öt på plattan) ,druckit vatten och pratat.

Och när vi satt där insåg jag plötsligt att ringarna på vår lilla midsommarstång var nu uppbundna. 
Jan kunde informera att han sett en av barnens kusiner fixa till dem i gårkväll, och så fint det blev. Tack Linn 😊💗. 


Sen fick vi besök av Mattias igen som kom cyklande hit. Så vi har haft en riktigt fin dag tillsammans.
Mattias fick välja mat till middagen, det blev nypotatis grillkorv och grönsaker.


När vi hade ätit en 18-tiden cyklade Mattias och Jan in till staden medan Hugo och jag tog en promenad ner till stranden.
Och nu hade jag kopplet på Hugo, kändes som ett bättre alternativ ifall det tycks röra sig ormar i terrängen. Ormar brukar ju dra sig mot vatten när det blir riktigt varmt.

Och idag har vi haft riktigt varmt, bikinieväder på terassen. Men ute vid havet har det blåst kallt, så vi har varken simmat eller varit ut med Hugo på sandbankarna.




KVÄLLEN
Jan kommer cyklande tillbaka som bäst, efter att han hunnit se till barn och hus och vattnat blommorna på utsidan. 

I kväll när det blivit svalare på sandbankarna skall vi ta en längre promenad med Hugo och sen blir det bastu.

Och imorgon igen får vi dra på finkläderna och åka iväg och fira en student.


DAGENS BIBELLÄSNING
Vad fick jag idag när jag studerade min bibel, jo mycket som vanligt.
Men jag vill dela det roliga, det lite annorlunda
- Jesus tycker tydligen att jag borde börja dricka vin 😉, ja du kan själv läsa det första bibelordet här nedan, vilket dagens kapitel innehöll.

Jag kan intyga att jag är absolutist, inget jag direkt valt utan något jag kommit fram till eftersom allt vad vin, öl eller konjac som jag smakat smakar rent av mögel, enligt mig. 
Men nu kanske det är dags att smaka lite vin någongång, så får jag se om min mage, tarm och hy mår bättre efteråt😉.

Det är inte fel att dricka ett litet glas vin. Felet kommer när vi människor missbrukar det goda som Herren har gett oss, när vi börjar dricka för mycket och för ofta så våra kroppar börjar må dåligt och vi själva ändrar personlighet.
Vi tänker annorlunda, pratar annorlunda, beter oss annorlunda och ser annorlunda ut, och då är det inte längre okej, då är det inte rätt.

Och när drickandet får ta första plats då blir det så fel det bara kan bli. Jesus skall alltid ha första platsen i våra liv, för Han är livet självt.

Jesus själv drack vin, och han förvandlade vatten till vin på ett bröllop. Men det vi får komma ihåg är att alkoholhalten inte var lika stark på den tiden, och dricksvattnet var ofta av så dålig kvalitet så det var bättre att dricka vin till maten.

I bibeln finns många verser om vin och att dricka starka drycker och här nedan kommer några.

Må vi alltid uppmuntra varandra att göra det som är rätt och riktigt.
Må vi alltid njuta av det Herren har gett oss, på rätt sätt.

Vatten är bäst, ingen protest.

  
DRICK INTE LÄNGRE BARA VATTEN, UTAN ANVÄND LITE VIN FÖR DIN MAGE OCH DINA ÅTERKOMMANDE SJUKDOMAR (1 Timoteusbrevet 5:23).

BERUSA ER INTE MED VIN, DET LEDER TILL VÅRDSLÖSHET. LÅT ER I STÄLLET UPPFYLLAS AV ANDEN (Efesierbrevet 5:18).

ALLT ÄR TILLÅTET FÖR MIG MEN ALLT ÄR INTE NYTTIGT. ALLT ÄR TILLÅTET FÖR MIG, MEN JAG SKALL INTE LÅTA NÅGOT TA MAKTEN ÖVER MIG (1 Korintierbrevet 6:12).

LÅT OSS GE AKT PÅ VARANDRA OCH SPORRA VARANDRA TILL KÄRLEK OCH GODA GÄRNINGAR. OCH LÅT OSS INTE ÖVERGE VÅRA SAMMANKOMSTER, SÅ SOM NÅGRA BRUKAR GÖRA, UTAN ISTÄLLET UPPMUNTRA VARANDRA, OCH DET SÅ MYCKET MER SOM NI SER ATT DAGEN NÄRMAR SIG (Hebreerbrevet 10:24-25).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023