MIDSOMMARAFTON 2020

Efter morgonpromenaden började vi tillreda maten, för barnen skulle komma på lunch kl.11.


Vädret var toppen på terassen, varmt och skönt.




Efterrätten tog vi i husbilen, för då hade det blivit mulet och svalare.



Än en gång fyllde vi vår lilla husbil med kärlek, fötter överallt och någon i alla "rum".


Matilda stannade här medan pojkarna skulle vidare. Mikael skulle till Vasa med kompisar och Mattias till Kokkola 💗. Och eftersom vi har endast en personbil så fick Mikael först köra Mattias till Kokkola innan han styrde mot Vasa.


PILGRIMSCYKLING
Jag liftade in till staden med pojkarna.
Hemma vattnade jag blommorna och fixade lite annat smått innan jag ställde mig för att cykla till villan.

Jan hade tänkt cykla in till staden en sväng men kom på att kanske jag behöver en pilgrimscykling idag. Så Jan och Matilda fick lite far och dotter tid medan jag var borta.

Jag pilgrimscyklar ibland, ja så kallar jag det.
Först ber jag en bön att Jesus skall vara med mig, ge mig ett bibelord och tala till mig.
Sen tar jag ett mannakorn (bibelord), och i dag fick jag detta.



Återigen påmindes jag om att vi ska ha vår glädje i Herren och begrunda hans ord, alltså läsa bibeln. Ja, där kom det igen.

Sen hoppade jag på cykeln med följande saker i väskan: Grillsås, tandkräm, kuvert till två som fyllt år, en mjölk, jordgubbar, hallon och blåbär, grädde, Hugos kakka - påsar och en stor saftkagg med vatten i som fått frysa till is, vilken jag använde som kylklabb.

Jag trampade iväg och halvvägs stannade jag och satte på lovsångsmusik från telefonen i cykelkorgen. Mina hörlurar hade jag glömt så telefonen fick spela högt.


Och Jesus och jag hade en fin cykeltur.



När jag kom fram var bastun varm så jag sköljde av mig, själva bastubadandet fick vänta tills sent på kvällen. Sen tog jag ett midsommarfotbad.


Svärmor hade plockat så fina syrener.



MÅNGA KOCKAR
Jag hade beslutat att göra vår egen mini midsommarstång eftersom denna midsommarafton inte skulle innebära det vanliga knytkalaset nere vid stranden med den gemensamma midsommarstången. 
Och så blev det. 
Jan band ihop ett kors.


Sen hjälptes vi åt att binda fast björklöven.


Och här hade jag satt klänning på.
De flesta klär väl inte upp sig för att binda en stång utan snarare sätter man sämre kläder på. Men som sagt vi tycks göra tvärtom väldigt ofta, vilket också fungerar bra.


Matilda band kransarna.


Matilda med en av sina småkusiner.

Både kusiner och småkusiner hjälpte sen till att dekorera både stången och kransarna.




Än en gång fick vi glädjas över hur fint och bra det blir när många hjälps åt och var och en får göra vad de vill.


Årets midsommarstång blev liten men fin.


Vi orkade inte binda fast kransarna så vi bara trädde på dem, vilket också blev fint.


KVÄLLSNÖJEN
Jan's byggprojekt var riktigt populär ikväll.


Vi åt och drack alla skilt, med egen medtagen mat, inget knytkalas denna gång.


Och vi tillbringade hela kvällen på utsidan, vilken tur att vädret var fint.


Vanligtvis på midsommarafton här i Fäboda samlas allt villafolk på det här området nere vid stranden för knytkalas, dans kring midsommarstången och mete för barnen, allsång och utdelning av diplom.
Vi brukar vara ca 80-100 personer. Men i år p.g.a. Coronaviruset  beslöts det att var och en äter med sin familj vid sin egen villa. Och det var ett bra beslut.

Men metet för barnen och diplomutdelningen för dem som fått barn under året skedde som vanligt nere vid stranden.
Matilda är för gammal för mete men visst gick vi ändå ner för att få träffa/se alla och hälsa glad midsommar.  
 

Barnen får meta tills de blivit konfirmerade.


Tillbaka vid villan letade Jan fram några gamla cyklar, modell mindre som blev hur kul som helst att "försöka" cykla med.






Vi vuxna som satt mest och pratade, alltså vi cyklade inte, vi flyttade oss vartefter solen flyttade. 
Här min fina svägerska Jonna.


Och Jan satte sig här.


Och vi följde efter.


Senare landade jag i gungan.
Det hade blivit för varmt med den tjocka klänningen så under kvällen hade jag bytt till shorts.


Senare blev det svalare igen men kusinerna var redo för ett hopp i det blå.


Och vattnet lär ha varit varmt.



Så vackert. Dessa bilder från böljan den blå tog min svägerska.


När simmarna kom tillbaka fick de värma sig i bastun.


Jan hade fixat midsommarbjörkar lite här och där.



Det blev sen en vacker kvällsrunda med Hugo och inga mygg syntes till.



GLAD MISOMMAR PÅ DIG.

Nu är det dags för midsommarnattbastu. 
Där skall jag sitta och tänka på den annorlunda kväll det varit. Det har varit en fin kväll men en annorlunda kväll. 
Det har också varit en sorglig kväll när man vet att inte alla mår bra och att inte alla kan delta som förut.
I bastun ska jag tacka och lämna det fina, det roliga och det vackra med denna kväll till Jesus.
I bastun ska jag också lämna det svåra och det ovissa till Jesus.
TACK JESUS att du alltid är med oss, att du aldrig lämnar oss. TACK för denna dag som du gett oss.


DET FINNS INGET BÄTTRE FÖR MÄNNISKAN ÄN ATT FÅ ÄTA OCH DRICKA OCH SE DET GODA I SIN MÖDA. JAG FÖRSTOD ATT OCKSÅ DET KOMMER FRÅN GUDS HAND. FÖR VEM KAN ÄTA OCH VEM KAN NJUTA UTOM GENOM HONOM? (Predikaren 2:24-25).

SÄND DITT BRÖD ÖVER VATTNET, FÖR MED TIDEN FÅR DU DET TILLBAKA (Predikaren 11:1). 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023