SEMESTERDAG ELVA

Även i dag har vi fått njuta av en solig, varm och skön dag. Alla i hushållet utom jag har varit på jobb,
jag har fortsatt att fixa i trädgården och det är så roligt. 

Och när jag behövde energi gjorde jag sockerfria chokladbollar på dadlar, kakao, kaffe och havregryn, och rullade dem i kokos.
 

Mycket bra energi, dessa jobbade jag länge på 😉.



JAG
Jag har satt ny plast (ja här använde jag vanlig plast och det håller flera år, välbeprövat) under lilla terassens träplattor. 

Det gick enkelt att plocka bort dem men det blev lite extra arbete att få dem tillbaka. För där fanns jord mellan springorna där det börjat växa gräs, så det blev att peta bort, platta för platta.


Sen ville de inte passa på sina platser igen utan jag fick börja fylla på med jord lite här och där  underifrån för att de skulle stå raka.



JAN
Jan har efter jobbet fixat de allra sista brädorna längst ner på terassen. Det var ett verkligt pussel att få dem sågade rätt. Sågen krånglade en hel del.


Men det blev så bra.



VI
Och i kväll har Jan och jag haft målartalko, vi har träoljat alla terasser/altaner.

Jan hann måla det mesta, hela nya stora altanen medan jag var ute med Hugo på kvällspromenad.


Och det är helt fantastiskt vad träoljan alltid gör med terasserna, de blir från att ha varit grå, torra och trista alldeles mörka, vackra och fräscha.


Och nog är det roligt att få måla.


Det lämnade över lite träolja som jag målade mina odlingslådor med. Fel väg igen, plantera först och måla till sist, men det gick också bra denna gång.

Före, gråa lådor.



Efteråt, mörka lådor.


Och som ni ser på bilden så har jag flyttat våra jordgubbsplantor till odlingslådorna.

I dag köpte jag några påsar med frön, som jag skall plantera i den ena lådan, men det lär bli imorgon. Myggorna tänkte nämligen äta upp oss strax innan vi blev klara med allt träoljande.



STENAR I MASSOR
Eftersom vi har så många kullerstenar så började jag på med detta idag.


Den lilla gräsremsan mellan altanen och hundgallret är för litet för att gräsklipparen ska rymmas och det blir för tråkigt att alltid behöva trimma det, så jag hade beslutat att sätta något dit. Men det hade jag glömt att säga till Jan så han hann klippa av den för långa rotspärrsduken. Och jag lappade dit samma bit igen 😊. Som sagt i fel ordningsföljd, men det gick också bra.


Och i morgon blir det att fylla på med prydnadsstenar.



BYGGNADSMÄSTAREN
Jag förundras över hur mycket vi människor kan fixa och bygga och hur fint det blir. 
Tänk då vad vår Herre har byggt när Han fixade hela vår jord, haven, himlen, växterna, djuren och alla oss människor.
Gud är nog den största "Byggnadsmästaren" någonsin.
Och eftersom vi alla är Hans barn har vi ärvt Hans byggargener, men i mycket mindre portioner😉.  


VARJE HUS ÄR BYGGT AV NÅGON, MEN GUD ÄR DEN SOM HAR BYGGT ALLT (Hebreerbrevet 3:4).

SE VILKEN KÄRLEK FADERN HAR SKÄNKT OSS: ATT VI FÅR KALLAS GUDS BARN! (1 Johannesbrevet 3:1).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023