SEMESTERDAG TOLV

I dag på eftermiddagen åkte vi ut till villan och på vägen köpte vi jordgubbar.


Jan ville smaka en enda jordgubb vilket betyder att jag åt upp resten. Och de var väldigt goda.
Jag konstaterade att fast jag inte äter vanligt socker nu så finns det ju så otroligt mycket gott och sött som man kan äta. Och jordgubbar är nog bland det bästa.


HEMMA
Jag började morgonen med några chokladbollar ute på altanen, innan jag lyfte tillbaka alla möbler efter går kvällens träoljande.



Nyoljade och fina terasser/altaner.





Sen fixade jag alla stenar på plats på det lilla området mellan terassen och hundstaketet.


Men det såg inte helt bra ut när det liksom tog slut tvärt.


Jan började fälla in plattorna och då kom vi på att vi fortsätter att fylla båda gräsplättarna med stenar.


För stenar hade vi ju massor av, vilka vi behövde hitta en plats åt.


Och det blev riktigt fint.


Nu är det bara de gamla plattorna som borde rensas från gräs och lite rätas upp, men det får bli en annan gång.
Det är som alltid när man börjar fixa och greja att det ena leder till det andra. Och gillar man liksom vi att "påta på" i trädgården ja då är det bara roligt, speciellt om man har både tid och ork, vilket vi har just nu.



I dag planterade jag morötter, dill, persilja och sallad. Jag hade fröna i vatten en god stund innan planteringen, för då lär de gro snabbare.



Lunchen fick bli gårdagens kyckling/makaronsallad. Det passar fint med kalla sallader dessa varma sommardagar.


Och jag har äntligen orkat putsa grillen, på utsidan, dock blev det inte klart.
Här behövs flera varv för att den ska bli glänsande fin.


Den var alldeles dammig och smutsig.


Borden fick sig också en omgång med trasan, något jag i vanliga fall är väldigt lat med. 
Före bild.


Efter bild, som jag tog nu.



VID VILLAN
När vi kom hit till villan fixade Jan upp "stora båten", en gammal båt som Jan's morfar byggt 👍. Den hade sjunkit ner i riset men nu står den högre och stadigare.


Sen klippte han riset med gräsklipparen så odlingslådan som vi hade med fick en bra plats. Vi hittade också två överlopps däck som vi använde.


Och frön hade jag kvar som hade lämnat efter sådden där hemma så det blev även ett litet grönsaksland här. Det blev grönsaker i odlingslådan och potatis i bildäcken 👍. 


KVÄLLEN
Jan grejar på där ute ännu. 
Jag och Hugo ligger i husbilen. Hugo sover och hans mage som bubblat hela dagen har ett otroligt ljud. Han har tydligen fått i sig något mindre bra.

Den 22 maj var jag ju med Hugo till veterinären och han fick än en gång antibiotika för sina halsmandlar och genast dagen efter började han äta själv, utan lirkande. Och sen dess har han ätit själv två gånger/dag. Alltså fatta vår hund äter själv. 
Så nu är det första dagen på länge som han inte ätit. Men vi får hoppas att han äter ännu ikväll.

Jag äter kall knackorv och skriver på dagens blogginlägg. Snart skall vi åka hem. Det blir ingen övernattning här denna gång eftersom vi skall på en fest hela familjen imorgon 😊👍.

Fortsätter blogga senare .........

Forts...
Innan vi åkte från Fäboda tog vi en promenad ner till stranden. Det var verkligen lågvatten, det var knappt så man såg vattenranden dit långt ut.


Jag plockade lite vass eller sjögräs eller vad det kan heta, det liknar prydnadsgräs som finns att köpas.
Jag skall försöka få den att överleva i en kruka.


Jan fixade ännu något på sitt bygge innan vi åkte hem.


Och i dag klättrade också jag dit upp, för första gången. Utsikten var otroligt mäktig.


Högt var det minsann men jag stod säkert på det stadiga terassgolvet som Jan byggt.


Och Hugo stod nedanför och tittade fundersamt på oss.


Sen kom vi hem och alla ungdomarna som vi hade hoppats få se en skymt av hade redan åkt iväg på sina kvällsprogram.
Så jag tog itu med den tråkiga disken och Jan fixade bastun, så nu blir det fredagsbastu riktigt snart👍.



TACK JESUS FÖR ÄNNU EN FIN, SOLIG OCH VARM DAG. Du har varit med i dag och vi räknar med att du också leder oss i morgon, på dina vägar.


RÄKNA MED HONOM PÅ ALLA DINA VÄGAR SÅ SKA HAN GÖRA DINA STIGAR JÄMNA (Ordspråksboken 3:6). 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023