SEMESTERDAG FJORTON

I går kväll kom vi hit till Tuuri och vi fick en varm och skön kväll på utsidan. Vi grillade och vi njöt och vi såg inga mygg.
I morse tog vi en ordentlig promenad med Hugo innan det blev för varmt. 



Vi gick förbi de roliga stugorna (bilden här ovan) och de många olika sorters utebasturna som man fick gå in i. 
Och jag prövade den sköna och stora gungan, och Jan fick en ide till nästa byggprojekt 😉.


Det finns så många vackra ställen här. 





Även om det inte ännu hade hunnit bli jätte varmt så gick vi från skugga till skugga för Hugos skull, då orkade han rätt långt.



SISTA SEMESTERDAGEN
I dag är det min sista semesterdag. 
Men när jag fick den nya arbetslistan så har jag endast ett arbetsskift den inkommande veckan och det är på onsdag, sen är jag ledig. 
Veckan efter det jobbar jag istället fem dagar och en av dem jobbar jag långdag, från morgon till kväll. 
Men på det här sättet blev det ju som om jag har tre veckor semester, minus en dag. Så jag gillar faktiskt läget.



BESÖK
I dag fick vi besök här på campingen, kärt besök.


Det var min syster Ulrica, hennes man Håkan och dottern Rebecka.




Vi hann få en trevlig, varm och god stund innan de behövde starta hemåt. TACK för besöket 😊💗.


HUGO
Vilken tur att vi har AC i bilen, så vi kan kyla ner den. Hugo trivs bäst på insidan i denna värme, vi har haft 26 grader varmt och strålande sol hela dagen.

Men de korta stunder vi suttit på utsidan har han ändå gått och lagt sig i solen och njutit...tills han fått för varmt.


När han fått för varmt har han gått i skuggan....tills han fått för kallt.


Han äter inte så värst bra heller, om det beror på värmen eller vad vet vi ej. Men både i går och idag har vi igen fått lirka och mata för att få i honom någonting.
Eftersom det är så varmt så blir det ju inga långa promenader, vilket brukar behövas för den rätta matlusten.

Men han är ändå nöjd, glad och gosig och det är ett gott tecken.
I går kväll kl.23-tiden när det började bli svalt tog vi en kvällsrunda och då orkade han minsann gå och busa. Jag tror att det blir en lika sen runda ikväll.


CAMPINGEN
Du som kanske undrar hur det är här med Coronan ännu smått i farten.
När vi kom fanns det endast en plats kvar på det första stora området. Och om vi ser på hela campingplatsen så var 3/4 upptagen, så här var minsann folk. Jag skriver "var", för nu är det söndag och väldigt många har åkt hem.

Här på eftermiddagen konstaterade Jan att nu är det en bra tid att gå i duschen, för nu är det rätt lungt på området. Och då passade jag på, och jag fick vara helt ensam.

Vi var i dag på samma gång som vi rastade Hugo en sväng in till trädgårdsbutiken som delvis är ute  och delvis i två stora tält, och där gick det bra att hålla avstånd.

Jan har varit ett varv till matbutiken och ett varv in i den stora butiken och där gick det också fint att hålla avstånd och handdesinfektionsflaskor fanns här och där.

I morgon skall jag gå en sväng till butiken, för i morgon är det lönedag😉.

Vi undviker att gå i bastun denna gång, även om det är bland det bästa att få njuta av ett skönt bastubad innan sängdax. Men vi klarar oss också bra utan.


NU IKVÄLL
Jan for på en cykeltur medan jag tog fram bloggen.
Innan det åt vi varsin hemlagad smakbit. 


Vi satt sen ute en god stund och njöt, när vi hade fått den efterlängtade skuggan framför bilen.

I kväll knackade det plötsligt riktigt hårt på vår dörr, Hugo rusade upp och skällde och flög ut genom dörren när vi öppnade den. Mannen som stod där såg lite rädd ut men vid det laget hade Hugo lugnat ner sig och stod snällt bredvid honom, som om han inte alls hade betett sig illa (Hugo alltså).

Mannen undrade om vi ville köpa Arabia porslin, vilket vi inte ville, så vi sade snällt nej tack.
Mannen har sin husbil mitt emot oss och tycks verkligen sälja Arabia, eller åtminstone så försöker han att få det sålt.

Nu kom Jan tillbaka och vi har förflyttat oss ut i det sköna, nu mycket svalare vädret.


Här lär vi sitta tills det blir för kallt, tills myggen hittar oss vilket de inte alls gjort ännu, eller tills Hugo behöver ut på promenad.

Det känns riktigt skönt att sitta här ute denna sena kväll och bara lyssna till lovsången vi har på, sitta och se på allt som sker här runtomkring oss.
- Hundar som skäller på varann (men Hugo är tyst 👍). 
- Barn som cyklar runt med trampcyklar och har roligt. 
- Folk som kommer ur bastun eller från simstranden (ån).
- Dofter som sprids från grillar som tänds här och där.
- Solen som småningom börjar gå ner bland träden.
- Par eller familjer som är ute och promenerar.
- Tåget som susar förbi här ibland.

Nu får jag bara TACKA för fina semesterdagar, för allt vi fått uppleva, göra och vara med om.
Nu får jag också LÄMNA alla nära och kära och allt det svåra som dykt upp de senaste veckorna. 

Och vem är det jag tackar för allt detta? Och vem är det jag lämnar allt det svåra och ovissa till? 
Jo till min Jesus. Han som ser längre än jag. Han som har svaret på allt. Han som vet det jag inte vet ännu. Han som kan ge mig den frid som klarar allt, Guds frid.

TACKA OCH LÄMNA DU OCKSÅ ALLT SOM FINNS PÅ DITT HJÄRTA TILL HONOM, TILL JESUS SOM HAR ALLT OCH ALLA I SIN HAND.


BARA HOS GUD FINNER JAG RO, FRÅN HONOM KOMMER MIN RÄDDNING (Psaltaren 62:2).

TY JAG ÄR HERREN, DIN GUD, SOM FATTAR DIN HÖGRA HAND OCH SOM SÄGER TILL DIG: FRUKTA INTE, JAG HJÄLPER DIG (Jesaja 41:13).



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023