LJUS OCH MÖRKER

Började morgonen med fötterna i detta läge och intog morgonmålet på altanen.


Bilden är tagen på samma ställe men på eftermiddagen då jag än en gång låg med fötterna upp, då hade altanen fått välbehövlig skugga.


JORD UNDER NAGLARNA
Jag har varit med händerna i jorden idag. Jag har rensat lite här och där och vattnat massor, för nu är det torrt och riktigt varmt.


Ja det tar sig i mina odlingslådor. Problemet är bara det att jag varken minns var jag planterade morötterna eller hur de skall se ut när de kommer upp, så jag vet vilken rad jag skall börja gallra, men det löser sig nog småningom.

Blommorna suger vatten som bara den, men idag har de haft tur och har fått dricka mycket. 
Ja vet nog att man skall vattna dem på kvällen när solen gått ner eller när de fått skugga men mina blommor hade vätskebrist så jag har verkligen tankat dem idag.


Hugo har legat i skuggan och njutit mest hela dagen.


I vår gräsmatta blommar det fullt med smörblommor, eller något liknande och det är så vackert.


TVÄTTAT FÖNSTER
I kväll har jag tvättat fönster. Det var ju inte direkt vad jag hade planerat i 26 graders värme men det bara blev så, för det ena ledde till det andra.


Vi förberedde oss för värmeböljan som lär bli ännu varmare och som kommer att fortsätta i flera dagar, ja kanske veckor.
Så Jan inhandlade persienner till daglyktan i dag.


Där får vi in så otroligt mycket värme när solen ligger på.

Vi har ju luftkonditionering som vi kan sätta på till natten om det blir riktigt varmt, men problemet är att den kyler nedrevåningen men den går inte upp till övrevåningen, så barnen har ingen nytta av den.

När Jan nu inte bara öppnade upp fönstrena utan också skruvade loss den ena sidan ja då fick jag sätta igång med att tvätta dem. Jag liksom passade på.


Det är många år sedan de blivit tvättade. Och de var verkligen smutsiga, både glasen och mellan fönstrena.



Och det blev så fint, med både nytvättade fönster och persienner.


Balkongdörren har fått ett ordentligt myggnät så vi kan ha upp den t.o.m på natten om vi behöver vädra. 


Och själva dörren fick ett rullgardin mot solen, vilket inte syns på bilden.

Det blev också persienner till farstufönstret.



VILA
Det är viktigt med små vilopauser vad än man gör. Och när man jobbar i trädgården finns det många härliga platser att slänga sig och vila på.

Jag har också legat och njutit i spindelgungan idag, den är riktigt bekväm med en dyna under huvudet.



FLÄCKBORTTAGNING
Jag hittade en matta i dag, vilken jag nästan glömt bort. Vi har haft den först inne, sen ute och sen bara liggandes i uthuset. 
Jag prövade den först här men det såg inte riktigt bra ut.


Sen prövade jag den på balkongen och om jag minns rätt så har den varit här förut någon sommar. Och där fick den stanna.


Och jo jag vet att den har en stor fläck, det är därför den åkt ut. Fläckar lär blekna i solen, ja solen är faktiskt den bästa fläckborttagaren. Så nu skall jag testa det.

Balkongen i övrigt har jag inte haft lust att inreda desto mera, men nu ikväll fick jag lite ideer. Så jag borde åka på en loppisrunda och inhandla billiga inredningsgrejer. Kanske någon är intresserad att hänga med?


LJUS OCH MÖRKER
Nu har vi garderat oss så inte minsta möjliga lilla solljus ska slippa in och värma upp vårt hus. 
Men det vi också får leva med är ju att det blir mörkare och mera instängt på insidan. För det man stänger in lämnar där.

Och så är det också med oss människor, det vi stänger in lämnar kvar, djupt inne i oss.
Det vi släpper ut, det vi vågar tala om, det befriar oss på många olika sätt.

Och det vi fyller oss med ja det föder oss inombords.
Så släpp in ljuset i ditt liv och inte mörkret.
Släpp in Ljuset Jesus Kristus så blir hela du och ditt liv så mycket ljusare och gladare. 



DITT ÖGA ÄR KROPPENS LAMPA. NÄR DITT ÖGA ÄR FRISKT FÅR HELA DIN KROPP LJUS, MEN NÄR DET ÄR SJUKT ÄR DIN KROPP I MÖRKER. SE DÄRFÖR TILL ATT LJUSET INOM DIG INTE ÄR MÖRKER. OM HELA DIN KROPP HAR LJUS OCH INGEN DEL ÄR I MÖRKER, DÅ BLIR DEN UPPLYST HELT OCH FULLT, SOM NÄR LAMPAN LYSER ÖVER DIG MED SITT KLARA SKEN (Lukasevangeliet 11:34-36).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023