GYMMET ÄR KLART

Sonen kom hem i natt och hela välkomstkommitten var vaken. Vi gick isäng först kl.2:30.
Jag vaknade som vanligt kl.7:30 och kunde inte somna om. Låg och läste bloggar, instagram och såg en film.
Jan steg upp någon timme senare och ordnade med "välkommen hem frukost". Han bakade tunnbröd, kokade ägg och stekte bacon. Ni kan tro att det blev uppskattat av oss alla.

Och jag valde ett hjärta.

GYMMET
Nu har vi då en son som bör vara i karantän i 14 dagar eftersom han kom från studieorten Sverige i går. Att vara i karantän tycker han att ska gå bra. Och en av de saker som gör att han bra kan stanna hemma är att hans fantastiska föräldrar 😉nu har färdigställt gymmet, där ute i bastukammaren.
Det som ännu fattas är en stor spegel på väggen och en hylla för plattan, så man kan se på film eller kanske en träningsvideo.


Det är rätt fullt i rummet, men ändå helt ok för att träna.


Båda pojkarna är nöjda och glada över gymmet.


Nallen får dock ingen plats i fönstret längre.


Och på andra sidan av dessa fönster finns duschen, där har vi ju vår utebastu.


Snart skall Jan och jag ta ett kort gym pass och sen nattbastu på det.

När allt är precis klart i vårt gym då skall jag ordna en invigningsfest, så nu har jag något trevligt att planera 👍😊.

Annars det här med karantän det är ju inte alls enkelt. Vi bor ju i ett litet hus och springer på varann hela tiden även om vi skulle försöka att undvika varann. Men vi tvättar händerna ofta, använder hand sprit och försöker att hålla avstånd.
Ofta äter vi lite här och där, man kan hitta någon i soffan och en annan i sitt rum.


Men mest av allt ber vi, för oss och för andra, för Finland och för vår värld.


HÄLSAT PÅ SVÄRFÖRÄLDRARNA
Morgon promenaden som blev så pass sent så vi kan kalla den för lunch-promenaden gick till svärföräldrarnas.

Vi har ju liksom övat på det här med att hitta videkissor de senaste dagarna och idag hittade vi ett toppen ställe. När jag hade plockat en "bukett" insåg jag varför ingen annan velat ha dessa vackra kvistar. Jag behövde bara titta neråt så såg jag all hundskit.
Resten av vägen drog jag foten efter mig 😉.



Vi överräckte videkissorna när vi kom. Och naturligtvis träffades vi bara på utsidan (passade ju bra p.g.a. hundskiten under skon också).


Och Hugo fick vatten i sin skål.


 Och vi höll avstånd, alla utom Hugo.


Hugo fick sen springa kring och busa med min vante, leta godis i gräset och ligga och vila i solen en stund (han älskar ju värme) innan vi styrde kosan hemåt.



Och Hugo var så glad att han fått träffa fammo och faffa, och det var vi också 💗.



FÖRBUD ATT GÅ PÅSKTROLL/HÄXOR I DESSA CORONA-TIDER
När vi promenerade hem såg vi lite ett som annat trevligt och intressant..

I ett träd såg vi en påskfjäder.


Och även om inga påskkärringar fått knacka på dörrar och besöka folk i år så vet jag att en och annan rört sig på utsidan.
Utanför ett hus såg vi en trevlig påskhälsning till eventuella påskhäxor som hade vägarna förbi.



Vid Aspegrens Trädgård kunde man leta efter numrerade påskbilder, en form av påskjakt.



Och i gräset vajade en fin, vit fjäder.


Två påskvandrare och en hund.


Och när vi kom hem hade vi fått två påskbrev i postlådan. Så glada vi blev 😊. Och eftersom avsändarna stod på breven så skickade vi ett litet tack tillbaka, i deras postlåda.


Och senare på dagen fanns en påskpåse till Matilda hängandes på grinden, med en bok hon lånat ut, ett kort och något gott.



Och detta fina påskägg fick vi av grannen plus fyra chokladägg.



TID FÖR OCH MED JESUS
I dag har jag prioriterat bättre än i går. I dag har jag verkligen tagit mig tid med Jesus, tänk om jag tog mig lika mycket tid varje dag. Jaa något att tänka på.



Ja chokladen och kaffet var också med.
Jag valde att läsa om påsken från Lukasevangeliet. Visste du att Herodes och Pilatus som hade varit ovänner blev vänner den dagen Jesus skickades mellan dem? Det var en mening som även jag missat. Du kan läsa det i Luk 23:12.
Folket ville få Jesus dömd och korsfäst, men dessa höga herrar hittade inget att fälla Honom för. Men folket som ropade "korsfäst honom" fick till slut sin vilja igenom.

Jan och jag har lyssnat till lokala begåvade bekanta👍😊💗.


En sångstund i påsk. Vad härligt när Jesus blir prisad och upphöjd, även ute bland sommarstugorna i vår stad 😊.




Och jag har nu lyssnat på alla nio avsnitt av Anders Sjöberg i Jerusalem. I går kväll lyssnade jag på de fyra första. De är korta, typ 8-12 min. Jag rekommenderar dem verkligen. Man lär sig mycket, de är riktigt intressanta.



PÅSKBASTU
Nu blir det dags för gym och utebastu.
Och sen får påskharen jobba lite grann, för här i huset har han alltid lämnat en liten gåva under sängen på påskdagsmorgonen.

Och utanför gymmet och bastun har vi plockat fram utemöblerna och dekorerat med påskblommor. Där har vi myst idag, och där kommer vi att sitta och njuta efter bastun. Det gäller att passa på innan myggen kommer.



Och imorgon lär det komma snö och regn, men det tar vi då.

För imorgon är en glädjens dag när vi får fira att korset är tomt, livet har segrat över döden för Kristus är uppstånden.




Och hela vägen var Jesus kärleksfull, lydig och förlåtande, Ja Han var/är verkligen Guds Son 💗.


MEN JESUS SADE: "LÅT DET VARA NOG NU!" OCH HAN RÖRDE VID HANS ÖRA OCH HELADE HONOM (Lukasevangeliet22:51).

MÄNNISKOSONEN GÅR BORT SOM DET ÄR BESTÄMT (Lukasevangeliet 22:22 a).

MEN JESUS SADE: "FAR, FÖRLÅT DEM, FÖR DE VET INTE VAD DE GÖR" (Lukasevangeliet 23:34 a).


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023