VART RIKTAR VI BLICKEN

I dag har min blick varit nedslagen, inte för att jag har varit nedstämd utan för att jag har satt igång med arbetet med blombänken. Och i dag har jag fått hjälp av familjens egen trädgårdsexpert.



Mikael som flera somrar jobbat åt ett trädgårdsföretag (och skall göra det även i sommar) kom och hjälpte mig. Han flyttade bort alla tunga stenar och gav mig tips och råd som kommer att underlätta det fortsatta arbetet.



Det som skulle ha tagit flera timmar för mig gick på knappa 15 min för Mikael.





VI VÄLJER VART VI RIKTAR BLICKEN
Överlag riktar vi blicken mot det vi håller på med, det vi längtar efter och mot den/det vi lyssnar på eller pratar med.  

Men om man är blind då håller man väl inte blicken på vad man gör, eller?
Ja undrar om den som är blind har lättare att tro på det osynliga, ex på Jesus? (Även om Jesus absolut inte är osynlig för mig.)

För det är ju ett av de argument man får höra ibland att hur kan ni kristna tro på något/någon ni inte ser?
Om jag svarar på den frågan så blir mitt svar att det allra bästa med Jesus är att jag kan KÄNNA HANS NÄRVARO I MITT LIV. Jag känner Hans kraft, glädje och frid som fyller hela mig. OCH JAG SER HANS VERK RUNT OMKRING MIG .
Därför vill jag alltid och i alla livets förhållanden lyfta blicken mot Jesus.

I dessa undantagstider när vi lever med Corona-viruset lurandes kring hörnet tror jag att vi är många som ofta låter blicken gå till nyhetssidorna.
Och för att inte hela tiden ta in all oro och ängslan ute i vår värld bör vi rikta blicken på något ljusare, som Ljuset självt (Jesus).

Att vi varje dag och varje stund i livet både får och ska lyfta blicken på Jesus, det om något är tröst och kraft i dagens värld.

Och nu när vi inte träffas i våra kyrkor, församlingar och grupper är det ännu viktigare att vi låter blicken vara fäst på Jesus och låter oss förnyas av Guds ord i våra hjärtan och i våra egna hem.

Vi kan läsa bibeln och kristen litteratur. Vi kan lyssna till gudstjänster och kristen undervisning via nätet.


KLOKA ORD TILL OSS ALLA
När jag i dag läste och sökte efter kristen undervisning på nätet hittade jag information om en C.H Spurgeon (1834-1892). En intressant man som lär ha sagt många kloka "ord". Jag vill avsluta detta blogginlägg med några av dessa.

Om du tror att du kan vandra i helighet utan att ha ständig gemenskap med Kristus så har du begått ett stort misstag. Om du vill vara helig, måste du leva nära Jesus.

Besök många goda böcker, men bo i bibeln.

En bibel som håller på att falla i sär tillhör vanligtvis någon som inte gör det.

Just den kyrka som världen tycker bäst om kommer med säkerhet bli den som Gud avskyr.

Vår oro tömmer inte morgondagen på dess sorger, den tömmer bara dagen idag på dess kraft.





VI RIKTAR INTE BLICKEN MOT DET SYNLIGA, UTAN MOT DET OSYNLIGA. DET SYNLIGA ÄR FÖRGÄNGLIGT, MEN DET OSYNLIGA ÄR EVIGT (2 Korintierbrevet 4:18).

VI LEVER HÄR I TRO, UTAN ATT SE (2 Korintierbrevet 5:7).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023