VAD JAG VILL MED MIN BLOGG

För dig som hittat till min blogg nyligen vill jag berätta lite om mig själv och varför jag tycker det är så viktigt att VANDRA NÄRA MARKEN. (Dagens bilder är från kvällens promenad i Fäboda).

Först och främst vill jag dela livet här på bloggen, dela livet precis som det är, här och nu med allt vad det innebär av familjeliv, församlingsliv, vardag och fest, tankar och känslor, planer, drömmar och funderingar, men framför allt vill jag dela min tro, min kristna tro på Jesus Kristus och vad det innebär att leva nära Honom varje andetag i mitt liv.

Min äkta hälft som jag valt att vandra med och vår lilla medvandrare Hugo.

Ofta vill jag dela mera än vad jag kan och får, det är en svår bit. Många gånger har jag önskat att kunna berätta ex vad våra barn hittat på 😊, hur livet har behandlat dem orättvist eller när de själva ställt till det på ett eller annat sätt, för allt det påverkar ju också mig,.
Istället har jag kanske nämnt det svåra eller jobbiga i livet med ord som "ja, nog har ett mamma hjärta mycket att bära". Då tror jag att vi mammor/föräldrar förstår av de orden ungefär vad det kan röra sig om.
När jag sen i framtiden läser min blogg som ju också är min dagbok tror jag att jag mellan raderna kan läsa vilken situation vi levde i då och där. Och jag kommer att i efterhand kunna se hur Herren ledde oss och vad vi lärde oss av livet just då.



FAMILJ OCH ÄKTENSKAP
Jag tror på att vandra tillsammans, i familjen, men speciellt i äktenskapet, att leva tillsammans i nöd och lust.
Skulle vi endast följa våra känslor och dagshumöret ja då skulle vi ha gett upp för länge sedan 😉. Äktenskapet skall inte byggas på endast känslor utan på en vilja och ett beslut att alltid välja "vi", välja att kämpa tillsammans, älska tillsammans, bygga tillsammans och utvecklas tillsammans. Och orden tack och förlåt skall vara trogna följare.


Jag älskar min familj och mår allra bäst när alla är hemma, vilket händer på lov och på sommaren. Familjen är något jag gärna bloggar om.


ON ELLER OFF
Enligt mina syskon och föräldrar är jag född med överloppsenergi. Jag var minsann full av energi som barn och hann med både det ena och det andra, jag fick bilar att börja rulla i fel riktning, eldade på förbjudna platser, skadade mig lite här och där och gick ensam ut på svag is m.m.

Energin finns kvar, dock inte lika livskraftig längre 😉. De som känner mig väl vet att jag är lat men samtidigt full av energi, vilket gör att jag är endera on eller off.
Jag njuter av pyjamas-dagar när jag inte gör så mycket förrutom att jag låter tankarna rulla, lika mycket som jag njuter av dagar när jag ex renoverar från morgon till kväll eller vänder upp och ner på skåp och förråd, eller när jag helt enkelt drar igång ett litet eller stort projekt, som jag aldrig vet när det blir klart.
Sånt bloggar jag gärna om.


MIN TRO
Jag vill berätta om min kristna tro och vad den gör med mig, och hur mitt liv blir om jag inte dagligen umgås med min Herre och Frälsare. Hur livet här och nu ofta vill dra mig bort från Honom.
Ett exempel: Jag älskar att på kvällen slå på netflix och sjunka in i en bra film eller serie (just nu ser jag på SHTISEL). Det är något som inte är fel, att se på film, men om netflix eller något annat tar all min tid istället för att jag öppnar min bibel, en andaktsbok eller knäpper mina händer och ber ja då blir mitt/vårt liv så mycket sämre. Man märker det oftast först efteråt när man tittar i bakspegeln.


Jag försöker att leva ett bra kristet liv och jag uppmanar alla att göra likadant. Samtidigt skulle jag aldrig låtsas vara perfekt, för det finns inga perfekta människor, inte ens kristna fast det tyvärr finns de som tror det.
Tänk vad hemskt om jag eller du faktiskt skulle tro att vi är perfekta för att vi är kristna, att vi skulle tro att allt vad vi säger, tänker och gör är rätt och riktigt och att vi lever helt rättfärdigt.
Nej jag vill inte vara en falsk människa, men samtidigt vill jag varje dag bli en bättre kristen, mer och mer lik Jesus.

Och Jesus frågar inte heller efter den perfekta människan, för den finns inte. Jesus frågar bara efter ditt och mitt hjärta, om vi vill tillhöra Honom, i så fall både vill och kommer Han att förvandla våra liv.

Han har förvandlat mitt liv och min familjs liv. Jag vågar inte ens tänka på hur vårt liv skulle vara utan Jesus.
Vi är en kristen familj där vi som olika personer lever ut vår tro på olika sätt, men alla tror vi på Jesus och att Han kan och vill förvandla våra liv.


Det som vi verkligen gläds över är att vi som föräldrar kunnat ge vidare till våra barn den styrka det är att tro på och använda sig av bönens kraft. Ofta genom årens lopp har vi alla krypit upp i vår säng och bett för varandra eller livet runt omkring, nära och kära och olika situationer. Och många är de bönesvar som vi tydligt kommer ihåg.
Fortfarande är min och min mans säng den plats där hela familjen samlas, ofta. Där bara ligger vi och slöar och pratar, äter, lyssnar på musik, gör läxor eller arbetar, där skrattar vi, grälar, spelar och ber.

Och t.o.m vår lilla hund Hugo har märkt att den platsen är trygg och välsignad, där äter han också gärna sin mat, på den trygga och varma platsen.


Jesus är den som ger mig glädje, kraft, mod, kärlek, frid, tålamod och energi. Han ger mig det jag behöver för var dag. Som vi sjunger i psalmen "som din dag så skall din kraft ock vara". Det tror jag på och det lever jag efter, att vad än mig möter så ger Han mig det jag behöver för var dag och stund.


MOTION OCH HÄLSA
Jag tycker om att röra på mig, vara ute i skog och natur, och ofta är Hugo med. Då vandrar vi verkligen nära marken.

Jag har ryggen som bråkat i många år, vilket gör att jag måste hålla mig igång. Rör jag mig inte, blir jag styv och ryggen blir sämre. Det att jag har överrörliga leder gör inte saken bättre. Jag borde träna mera än vad jag orkar för att mina muskler skulle hålla allt på plats.

Jag har en utbuktande disk både i nacken och i ländryggen. Den nedre diskutbuktningen gör att jag i princip inte kan sitta länge förrän det börjar värka och domna från ryggen ner i benet. Därför sitter jag så lite som möjligt. Jag står och går och när andra slänger sig i soffan framför tv:n på kvällen så slänger jag mig på sängen i stället.


Jag har sedan jag var liten haft allergier och atopisk hud. Min mage är känslig och jag har även kronisk magkatarr.
Min mjölkallergi är inget som ställer till besvär så länge jag håller mig i Finland, men strax vi åker utomlands blir det svårare😉.
Jag äter ofta sockerfritt, utan tillsatt raffinerat socker, jag sötar med dadlar eller honung istället. Orsaken till att jag gör det är att magen, huden och hela jag mår så mycket bättre.
Men samtidigt är jag så snål så ofta trillar jag dit i sockerträsket också tar det sin tid innan jag lyckas ta mig loss igen.

Just nu har vi firat och firar påsk och jag äter alldeles för mycket socker igen, men oj så gott det är 😉.
Och nästa vecka kanske du får höra om min goda, sockerfria diet igen, eller så inte😉. Så här håller jag på.



NÄRA, där vill jag vandra och där vill jag leva. Nära Jesus, nära min familj, mina vänner och bekanta, mina medmänniskor och nära marken. 
Men inte så nära sockret 😊, och det jobbar jag på.




SÖK HERREN MEDAN HAN LÅTER SIG FINNAS, ÅKALLA HONOM MEDAN HAN ÄR NÄRA (Jesaja 55:6).

ÅNGRA ER DÄRFÖR OCH VÄND OM, SÅ ATT ERA SYNDER BLIR UTPLÅNADE OCH TIDER AV NYTT LIV KOMMER FRÅN HERRENS ANSIKTE OCH HAN SÄNDER MESSIAS SOM ÄR BESTÄMD FÖR ER, NÄMLIGEN JESUS (Apostlagärningarna 3:19-20).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023