KORSET ÄR TOMT, FÖR LIVET HAR VUNNIT ÖVER DÖDEN

KRISTUS ÄR UPPSTÅNDEN, JA, HAN ÄR SANNERLIGEN UPPSTÅNDEN. Och idag är det den bästa dagen att hälsa varandra GLAD PÅSK! Idag får vi fira, och i dag ska vi fira.

Årets påsktårta har Matilda gjort.


Fågelbo med ägg.

Ja, det blev ingen marsipan tårta made by Camilla i år, istället blev det ett stort ägg, made by Matilda 💗. Hon har bakat och dekorerat i två dagar för att få allt färdigt. Det har varit en riktigt bra sysselsättning och det blev så otroligt fint.



PÅSKHAREN
Påskharen hade också kommit i natt, med varsitt ägg under barnens sängar. I ägget fanns ett chokladägg och en peng.
Barnen har aldrig trott på (jultomten, tandfen eller) påskharen, de har alltid vetat att det är mamma som sätter en överraskning under sängen.
Nu är de stora men påskhare- hälsningen hänger med, och ingen har protesterat.



Jag fick inget ägg under sängen, men jag hämtade mitt från skåpet. Mignon ägg är så goda och helt mjölkfria.


Vi vaknade annars till en vit värld i dag, men nu har snön regnat bort.
Vi hade turen att hinna på en bra länk med Hugo innan regnet brakade loss.
Resten av dagen har det varit svårt att få ut honom, för om det är något som han inte gillar så är det regn.
Men snö är hur kul som helst.



PÅSKLUNCH
I dag dukade jag med de gröna tallrikarna och påskservetterna.




Det blev faktiskt en "restdag" idag, för vi hade ett som annat som behövde ätas upp. Men det var  en riktigt god påsklunch med både kyckling, ris, gris innerfile, potatis, ägg, sallad och Jan's goda dressing.


Under påsklunchen var det flera fingrar som ritade i min dekorationssand och den ena kycklingen var ut och gå 😊.



Efterrätten, påsktårtan/ägget som Matilda gjort tog vi lite senare.



Förväntan i luften. Vi visste att den var speciell och att den innehöll massvis av ingredienser.



Och den var/är verkligen speciell. Ägget det sötaste jag någonsin ätit i mitt liv. Fågelboet däremot helt häftigt seg med inslag av salt, och det var det godaste fågelbo jag någonsin ätit 👍😋.


 Det var och är (finns ännu kvar) en riktigt maffig påsktårta 👍💗😋.


HÄLSAT PÅ MINA FÖRÄLDRAR
Efter all mat och efterrätt behövde vi verkligen röra på oss, men där ute öste regnet ner.
Så det blev en väldigt kort promenad och sen hoppade vi i bilen och körde iväg. Längs med vägen såg vi en cyklande kyckling 😊. Ja man ser ju vad man ser så här i påsk-tider, efter en lite närmare titt så var det faktiskt bara en person med orange jacka med huva och gul regnrock som var ute och trampade.


Vi körde till mina föräldrars och vi träffade dem naturligtvis endast ute på gården.
Otur med vädret hade vi men de var glada som två solar över att få komma ut i regnet och blåsten för att titta på oss, det väljer vi att tro i varje fall 😊.


Hugo gillade inte vädret, han frös och ville inte alls länge leka och busa på den våta gräsmattan.


Men han var lika glad att få träffa mommo och moffa som vi💗.



DAGENS ANDLIGA MAT
När vi kom hem slängde vi oss på sängen och bara slappade. Tog fram våra skärmar, läste, skrattade och delade med varandra.

Denna bild är dock från igår.



Senare ikväll har jag lyssnat på påskdagens gudstjänst från Pedersöre kyrka.


Och när det var slut såg jag också på Laestadianernas möte från Risöhäll bönehus från 4.4-2020. Jag som inte är uppväxt med tolkning, jag gillar faktiskt att se på svensk kristen undervisning som tolkas till finska. Då får jag andlig mat samtidigt som finska lektion i andliga ord och meningar som jag väldigt gärna vill lära mig.



Och med andlig föda i mitt hjärta från olika församlingar, på olika sätt men med samma Jesus, som är Vägen, sanningen och livet för alla som vill så avslutar jag med att säga:

 GLAD PÅSK och ta hand om varandra, på ett eller annat sätt.




MEN ÄNGELN SADE TILL KVINNORNA: "VAR INTE RÄDDA! JAG VET ATT NI SÖKER JESUS, DEN KORSFÄSTE. HAN ÄR INTE HÄR, HAN HAR UPPSTÅTT SOM HAN HAR SAGT! KOM OCH SE PLATSEN DÄR HAN LÅG. OCH GÅ GENAST OCH SÄG TILL HANS LÄRJUNGAR ATT HAN HAR UPPSTÅTT FRÅN DET DÖDA. SE, HAN GÅR FÖRE ER TILL GALILEEN. DÄR SKA NI FÅ SE HONOM. NU HAR JAG SAGT ER DET" (Matteusevangeliet 28:5-7).


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023