TRÄDGÅRDSMÄSTAREN PÅ BESÖK

I dag har jag haft härliga Sandra på besök.


Hon har beskärt vårt lilla äppelträd. Eller "mitt" äppelträd kan jag säga, trädet som jag fick av ett av mina dagbarn 💗när han slutade hos mig.

Jag har inga gröna fingrar så jag tog hjälp av en som har riktigt gröna och iderika fingrar.









TÄNKTE RÄTT MEN DET BLEV SÅ FEL
Sen fick hon dyka ner i min blombänk.


Senaste sommar drog jag ju till på stort och köpte gödning så min fina blommande blombänk skulle blomma flera än en gång. Men slutresultatet blev inte så bra, för det var ogräset som mådde allra bäst av gödningen 😊. Ogräset spirade och mådde prima långt in på hösten. Och nu får jag lida för det.

Så nu fick Sandra ge mig tips på hur jag allra bäst får bort detta frodande ogräs.

Det här är det första och viktigaste steget.
Utanför stenarna skall jag gräva bort ca 15 cm gräsmatta och gräva ner en markstoppare, så inte gräsmattan slipper att växa in mellan stenarna och ut i min blombänk (vilket den gör). Sen skall jag fylla på med grus närmast gräsmattan, då blir det också lättare med gräsklippningen.


Hon rullade bort stenarna och visade precis hur jag skulle göra och hur djupt ner jag skulle gräva för markstopparen.


Andra steget blir att ta itu med själva jorden i blombänken, dra bort grässtråna med hela roten, och gärna så fort som möjligt så de inte hinner rota sig ännu djupare. Sen skall jag skaka av perennerna och dela itu de som blivit stora.



Men sen konstaterade jag att alltid förut när jag tagit itu med blombänken och fixat igenom hela så har jag fått ryggskott.
Nu fick jag ett bra tips av Sandra. Jag behöver inte tänka att jag rensar hela på en gång, även om det naturligtvis vore det bästa (och snyggaste😉). Jag kan istället rensa lite åt gången, vad jag orkar och vill, och där jag slutar sätter jag bara en markstoppare mot resten av blombänken. Då är det bara att fortsätta rensandet när jag sen vill, utan att behöva börja om från början igen.

TACK Sandra att du så vänligt och glatt delade med dig till mig som vill ha det fint, men som är lite för lat för det.


VÅR HIMMELSKA TRÄDGÅRDSMÄSTARE
Alla har vi en himmelsk trädgårdsmästare. Han som skapade dig och mig, Han som ville ditt och mitt liv. Gud är vår trädgårdsmästare, Han vet hur vi bäst skall plantera och gödsla i våra liv för att vi skall blomstra.
Ofta planterar vi in ogräs i våra liv, ogräs som vi tror att vi lever och njuter av, som vi tror att skall hjälpa oss att blomstra men som i det långa loppet suger näring av oss. Och sen ger det oss mera jobb för att reda upp allt igen. Och ibland planterar vi in ogräs utan att vi vet om det. Därför behöver vi alla en Trädgårdsmästare som leder oss rätt.

Bjud in Trädgårdsmästaren i ditt liv och du kommer att få ett förvandlat liv 😊.


UTE JOBB
Jag har krattat mera idag, också har jag klippt ner denna buske, som sprider sig som en löpeld.



Och nästa steg blir att helt gräva upp roten.


Hugo har också varit med och gärna högt uppe på stenarna för där är ju utsikten så mycket bättre.



Jan har haft hjulfest.




Båda bilarna har fått sommardäck.


Så nu vill vi inte ha någon snö mera.


GRILLVÄDER
I dag fick grillen komma fram, och Jan fixade till en god lunch åt oss alla.




NAMNSDAG
I går firade vi Matilda som blev 17 år 💗.
I dag är det alla vi som heter Camilla som får fira 😉.
Nåja jag har inte firat. Men jag har fått en blomma, av svärmor och svärfar 💗.


Blomman kom via telefonen med ett grattis👍😊. Det var först då som jag insåg att jag har namnsdag i dag.
Senare sa Jan: ja det är ju därför jag tagit fram grillen och grillat idag 😊 (så det hade inget med snåltanden eller det fina vädret att göra 😉?).

Jag känner många som heter Camilla, grattis till er idag.

Namnet Camilla betyder "OMSORG" och förknippas med kunglighet, läste jag just 👍💗😊. Sen förknippas det med något annat också, men det var inte så fint så det kommer jag inte att dela. Men är du nyfiken så får du googla upp det😉.

Avslutar med en bild från vår promenad på ett vackert mönster i Guds fina, skapade natur.



MEN SÅ SÄGER NU HERREN, HAN SOM HAR SKAPAT DIG.... HAN SOM HAR FORMAT DIG....VAR INTE RÄDD FÖR JAG HAR ÅTERLÖST DIG, JAG HAR KALLAT DIG VID NAMN, DU ÄR MIN (Jesaja 43:1).


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023