INGET APRIL SKÄMT

I går kväll jobbade jag på i flera timmar med att städa vårt blivande gym. Eftersom våra kaniner bott i vår bastukammare i 8,5 år så kan ni tänka er hur dammigt där var, därav näs och munskyddet.


Och dammet kommer ju liksom fram först när man börjar vända och vrida på allt.
Jag började med att lyfta ut alla lösa grejer som gardiner, tavlor, hyllor och prydnader.



De stora träningsredskapen fick stå kvar (de tar vi inte ut i onödan) medan Jan hade lyft ut alla möbler.


Här var det damm och spindelnätstorkning på gång.



Bakom golvlisterna fanns det fullt av halm och hö vilket inte gick att få bort med dammsugaren så jag blev tvungen att dra loss listerna för att kunna rengöra bakom dem.




Sen tog jag tag i detta. Jag bar ut varje lös tegelsten som vi någongång tänkt mura fast, men det projektet har lämnat.


Jan tyckte inte att jag skulle börja med detta men jag behövde bara lyfta på några stenar så visste jag att detta var precis vad jag behövde göra. För där under och emellan tegelstenarna fanns hö, halm, damm, kaninmat och kaninskit. Dessutom fanns också gammal sot, kvistar och annat skräp som troligtvis fallit ner från skorstenen där fåglar byggt sina bon .


Det tog sin tid men det blev så bra.



Därefter började jag med att tvätta taket som blev vitare och vitare ju mer jag putsade.

Putsad tak  högst upp på bilden och smutsigt tak längre ner.

Det blev riktigt bra, och sen var det de dammiga och smutsiga väggarnas tur att få sig en omgång.



När tak och väggar var klara började jag dammsuga golvet, innan jag skulle skura. Men så långt kom jag aldrig. Plötsligt brände det till i vänstra tummen som om jag skulle ha blivit stucken av ett bi och tummen blev styv och började ändra färg mot blå. Det var bara att avsluta för dagen, gå in och sätta något kallt på.


Jag kan inte förstå vad det var som hände, jag kände inte alls att jag skulle ha slagit eller klämt den på något sätt.

I dag har tummen varit ännu mera blå och lite styv.


 Det blåa syns även lite på framsidan.


Men jag har varit på jobb som vanligt och tummen har fungerat helt bra. Den värker inte men ömmar ibland vid rörelse. Troligtvis ett blodkärl som spruckit och inget mera.

I kväll har jag paus med allt städande, både tummen och min nacke som stirrat upp i taket i går kväll behöver vila.


1 APRIL
I dag är det första april den dag när man vanligtvis brukar få läsa ett roligt skämt i dagstidningen, men inte idag. P.g.a det rådande läget har de valt att inte dra något skämt.
Jag för min del tycker att nu om någonsin behöver vi också mitt i all oro kunna skämta och skoja. Vi behöver ju inte skämta om Corona men det finns ju så mycket annat att skoja om.

Visste du att det även i bibeln står om att skämta. Läs bibelordet här nedan så får du se.

Glad 1:a april till dig som läser. Ännu skiner solen där ute så passa på och ta en skön ljuspromenad medan vi ännu fritt får röra oss i dessa corona-tider.

Vi skall nu åka ut till Fäboda på en kvällspromenad.



GUD SKAPADE MÄNNISKAN RAK, MEN DE HAR TÄNKT UT MÅNGA PÅHITT (Predikaren 7:30 b).

SOM EN GALNING SOM SLUNGAR UT BRANDFACKLOR, PILAR OCH DÖD ÄR DEN SOM LURAR SIN NÄSTA OCH SEDAN SÄGER: JAG SKÄMTADE BARA (Ordspråksboken 26:18-19).


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023