DET GÅR INTE HELT PÅ RÄLS NU

Dagen började som vanligt med en promenad. Hugos tarm kom igång första gången efter operationen i går, och idag kan vi säga att den verkligen börjat fungera, han kakkade (bajsade) tre ordentliga och långa korvar på morgonrundan 👍. Och det är det bästa som hänt  idag. Tänk att man kan vara så glad åt att hunden får till "kakka".

Kakbiten på bilden har dock inget med texten här ovan att göra 😉. 


Jag bestämde mig för att fortsätta med köksstädningen idag men blev så frustrerad när allting tog så lång tid eftersom min vänstra arm inte riktigt går att använda som vanligt. I ett skede glömde jag bort mig och lyfte snabbt upp en tung stekpanna varvid jag vred armen och det rev så till.

Så när Hugo voffade till vid dörren och ville ut på dagens andra promenad-runda kändes det som en fantastisk befrielse. Gå det är något som går bra (förutom för mina fötter då som väntar på sina skoinlägg 😉).


HUR GICK DET HÄR TILL
När vi kom hem tillbaka skulle jag börja tillreda "FARSDAGSMIDDAGEN" den som inte blev av i söndags.
Jag sökte mina glasögon och kom på att jag tog ju av dem under promenaden eftersom solen sken och glasögonen var så smutsiga så de blev alldeles suddiga. När jag nu tog fram dem ur den rena, mjuka fickan på min nya dunkappa såg de ut så här.


Ja vad säger man? Typ: GRRRRRRRRRRRRRR.
Alltså troligtvis hade de brutits av när jag böjde mig när jag slängde "busavanten" till Hugo (lite vill han busa ibland, men inte ännu som vanligt).

Ja så där kunde jag ju inte använda glasögonen. Och jo jag har dessutom fått en stor finne (acne) på kinden.

Söndriga glasögonbågar.

Men nog fick jag tillredd maten även utan glasögon, men det skulle ha gått smidigare med dem på.


Det blev grisinnerfile som jag marinerade, stekte och gjorde en god sås till.


Och en liten en var väldigt snål även idag. 


Men hans mage tål bara fågelfä som kyckling och kalkon. 
I går åt han upp allt detta helt själv, i två etapper.


I dag har han inte ätit lika bra som de övriga dagarna men nog tillräckligt bra. Just åt han upp hela denna portion alldeles själv...liggandes i sängen 😉.


Jag vågar inte ropa YES 👍😊 riktigt ännu men fortsätter det så här så har vi fått ett nytt liv med en ny hund så att säga.
Förut har ju Hugo också börjat äta riktigt bra själv när han fått antibiotika eller smärtstillande.


FARSDAGSMIDDAGEN
Jag fick en anledning att putsa upp matsalsbordet från damm och smuts, detta bord har knappt blivit använd nu i coronatider när vi inte bjudit hem vänner/gäster.
Jag hade dock tänkt smycka lite mera men det hann jag inte med för familjen var så hungrig så de ville genast hugga i, jag hann just och just tända ljuset (men det syns inte bakom dressingflaskorna).


Både mannen och dottern uppskattade middagen. Det blev ugnsrostade rotsaker med grisinnerfile i gräddsås samt en god sallad.

Och jag lyckades (p.g.a inga glasögon) sätta grillsås istället för salladsdressing, men Jan tyckte han kunde äta det så vi böt tallrik med varann.

Men visst är de rätt lika, varken man har glasögon eller inte?


Det var inte denna grillsås som jag marinerade köttet med. 
Men Jan konstaterade att denna smak märktes knappt på hans sallad med den övriga såsen och smakerna.


UT PÅ STAN
Jag försöker att inte röra mig så mycket bland folk (inomhus) i denna coronatid. Men de senaste dagarna har det blivit lite springande hit och dit och så även idag.


När vi hade ätit drog jag iväg med mina tudelade glasögon. Jag hade ringt före för att ev få ett gott råd och jag fick flera alternativ på vad som kunde göras.
1. De kunde smälta ihop de båda delarna med aceton. Men hur länge de sen håller efter en dylig behandling är oklart.
2. Det skulle gå att limma, men det är mera som första hjälp.
3. Jag kunde köpa helt nya bågar.
4. Jag kunde beställa synundersökning och förnya både glas och bågar.

Det första alternativet lät mest lockande just då men jag fick en glad överraskning. Det visade sig att Jesus hade allt under kontroll 👍.
Biträdet själv blev förvånad när hon såg att det faktiskt fanns ett par liknande bågar kvar fast det är två år sedan jag köpte mina. Hon lovade att jag kan få 40% på priset om jag valde att flytta glasen till dessa liknande rosa bågar.

Jag funderade en stund och kom fram till att det var nog det bästa alternativet. Så jag kom hem med nya bågar men likadana som de tidigare. TACK JESUS.


Det allra allra bästa vore ju att jag hade beställt en ny synundersökning (vilket jag ändå säkert hamnar att göra om ett år) och nya bågar, men den summan lät inte så lockande i mina öron speciellt som jag just har beställt skoinlägg som är på kommande.

Jag med mina nya bågar. 


Och de gamla söndriga fick också följa med hem. Jag skulle ha slängt dem men de rekommenderade att jag sparar dem för även skalmarna kan gå sönder, och då är det bra att ha reserver 👍.

Jag var också till arbetshälsovården för att hämta ut min remiss till fysioterapi för att få ultraljud, massage och rätt träning för min arm. Ultraljud har inte deras egna fysioterapeuter möjlighet att ge.

Och när jag ändå gick förbi mitt favoritcafe svängde jag in och köpte en farsdagsbakelse (utan socker, mjöl och mjölk) till mig själv, den som fanns på dagens första bild.

Innan jag åkte hem var jag och handlade lite mat. 
Jan och Matilda hade beställt varsin nougat som farsdagsefterrätt och det fick de,


Min bakelse var tyvärr inte alls god. Det var inget fel på bagaren eller bakelsen. 
Men i vanliga fall brukar jag kunna ta en liknande bakelse som smakat kaffe. En sådan fanns inte idag. Denna såg likadan ut men idag var de smaksatta med apelsin och jag tänkte att det går säkert också bra,. Men det gick inte alls bra, det var och är ingen favorit hos mig.
Den goda kakaomassan försvann med apelsinsmaken. Nästa gång väljer jag en annan 👍.


Men för dig som gillar apelsinsmak kan jag rekommendera denna, om du vill ha en chokladig bakelse utan socker, mjöl och mjölk.


JAKOBSTADS NYA UNDERFART
I går kväll gick Hugo och jag första gången i vår stads nya fina underfart.


Så trevligt med en ny runda.


Fina bänkar finns där.


Och längst ner har de gjort denna fina ljusvägg med tro, hopp och kärlek, Jakobstads egna symboler.


Hugo tyckte också att det var en trevlig ny plats.


På andra sidan var en man som hade backträning, alltså han sprang upp och ner i olika tempon. Medan vi föredrog att gå i lugn takt. Denna underfart kan användas till mycket 👍😊.


Nu får vi be att denna underfart skall få förbli så här fin, inget klott och förstörelse och inga slagsmål och bråk vill vi ha här.


NU
Matilda tränar och räknar till morgondagens matematikprov. Jan sitter där uppe i aulan vid sitt bord och jobbar lite och Hugo sover skönt i sängen.

Snart blir det dags för en kvällsrunda och Jan hänger med ikväll. Vi tänker ta en ny sväng via underfarten, ifall Hugo vill gå så långt. 
Därefter blir det dags för Hugos medicin, den sista för dagen. 
Det går otroligt bra med alla mediciner, han tar dem snällt... efter lite lockande och pockande. Vi har kommit på en bra variant som fungerar för det mesta men det krävs att Matilda är hemma 😊.
Jag sätter hans medicin på en tallrik och bjuder Matilda, hon låtsas äta och han kommer då smått morrande och äter upp den. Ja vet ju inte om det är en så bra pedagogisk taktik men den fungerar just nu så vi kör på den...ofta.

Du kanske undrar varför vi inte kört med samma taktik för att få matvägraren Hugo att äta? Jo det har vi och det har fungerat i perioder men han har sällan ätit tillräckligt på detta sätt. 

Livet går inte helt på räls just nu men det går framåt ändå. Vi får tro att Herren har allt och alla i sin hand, för det har Han 💗.


HEJ OCH GODNATT TILL DIG SOM LÄSER 💗.

OCH TVIVLA INTE, UTAN TRO (Johannesevangeliet 20:27 b).















Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023