EN ANNORLUNDA FARSDAG

Morgonen började med att jag tassade upp och ställde i ordning morgonmål till Jan 💗. Det blev på hans sätt, jag kokade kaffe som sen fick stå och svalna i favoritkoppen. Jag skar upp en croissant samt tillbehör, gurka, tomat, skinka och ost.


Och vattnet skall inte tas ur den vanliga vattenkranen utan han vill alltid dricka det iskalla ur kylskåpskranen, och så fick det bli.


Jag väckte min man, gratulerade på farsdagen och förklarade hur mycket jag älskar honom 💗. Sen sa jag att han får välja att sova vidare eller att komma upp och äta morgonmål, han valde det senare.


I går kväll hade jag fixat goda moccabollar, ja så vill jag kalla dem. Det var ett nytt försök på att göra sockerfritt godis. 
Och ni som minns så av mina tidigare försök har jag aldrig fått dotterns godkännande, men dessa ja hon godkände dem direkt...skeden ville ner i degen hela tiden. Så jag hade goda förhoppningar om att även min man skulle gilla dem.


Och ja Jan gillade dem också 👍. Det verkar som att vi nu har fått en ny favorit som sannerligen kommer att finnas i detta hus även till jul. 
Jag kan tyvärr inte i detta skede ge receptet, men det kan ni läsa i KU:s jultidning "JULGLÄDJE". Jag satte dock lite extra kaffe (därför kallar jag dem för moccabollar) och en av ingredienserna tog jag en annan variant av.

FARSDAGS PROMENADEN
Solen sken och det var ett fantastiskt fint väder när vi promenerade kring i vår stad.

 
Hugo hade fart på även idag.

Flaggorna vajade/vajar för alla fäder i dag.



Han i solen, han som är solen i mitt liv.



Vi vandrade runt i lite mer än en timme.

DOTTERNS GÅVA TILL PAPPA
När vi kom hem slog en doft emot oss i dörren. Vad händer här sa Jan? 
Jag har gjort köttpiroger sa dottern samtidigt som hon kom och kramade om sin pappa, gratulerade och sa: Jag älskar dig 💗. Och pappan svarade tillbaka: Och jag älskar dig också 💗.

Dottern hade bakat underbara köttpiroger.


Pirogerna fick bli vår farsdagslunch.


FARSDAGSUPPVAKTNING
Dottern fick chans att övningsköra när vi åkte till svärföräldrarnas för att uppvakta kära svärfar 💗.


Och körningen gick så bra, intygar passageraren i baksätet.

Redan imorse när jag vaknade skickade jag en farsdagshälsning till min kära svärfar. Jag grattade, skrev att jag ber för honom, älskar honom och önskar honom en fin och "god" dag.

Nu fick han också en present, en liten påse med något gott att äta och något hoppeligen intressant att läsa.
Vi grattade och överräckte gåvan på utsidan....med god corona-avstånd.

Och ifall ni undrar varför solen skinit denna farsdag så sa svärfar att det är han som har beställt solen 😊 så nu vet ni det.

När vi skulle åka hem insåg jag att vi har en ängel på bakfönstret.


Jan har tejpat fast triangeln, så tejpen ser ut som vingar. Månne man får övningsköra med en ängel på bakfönstret 😊?


Men det kändes fint att köra kring med en ängel.


FARSDAGSCYKLING
Jan tog sen en cykelutfärd i skog och mark och i dag klarade han sig utan blöta skor. Han var nöjd och glad med rutten när han kom hem för han hade b.l.a lyckats cykla på en ny skogstig/väg där han aldrig förut varit. Det var en kort sträcka på ca 1/2 km som var ny, men bra så.


SKYPAT MED FAMILJEN 
Vi har skypat, eller det heter ju inte skype när det är via facebook, det heter väl att vi har chattat, via Messenger.
Mamma, pappa, vår familj (pojkarna från sina studieorter), systern i Stockholm och syster med familj från Nedervetil. Vi bänkade oss framför våra datorer och skärmar kl.15 och delade farsdagsgemenskapen på detta trygga sätt i år.


Det blev en långt, trevligt och roligt 😊digitalt farsdagsfirande.

Kära pappa 💗 fick också ett meddelande av mig med  b.l.a Jag älskar dig 💗 imorse.
Och presenten stack jag mig in med redan i fredags innan vi åkte till begravningen. I hans påse fanns det något gott att äta och arbetshandskar.


FARSDAGSMIDDAG
Matilda och jag skulle fixa farsdagsmiddagen. Men när jag hade varit ut med Hugo på eftermiddags promenaden hade Matilda och Jan huggit in i lasagnen från igår och bänkat sig framför Jaromatchen (fotbollsmatch). Jan konstaterade att det skulle ha varit onödigt att koka ny mat när det ändå fanns från igår. Så jag värmde också upp en bit lasagne och bänkade mig framför Jaromatchen.
Tyvärr så förlorade Jaro och det betyder att de stannar kvar i division 1.

Det var den farsdagsmiddagen. Och vet ni vad, far i huset var helt nöjd och det var ju det viktigaste. För är det farsdag så är det far som får välja hur det blir.  Och innersteken kan vi skiva, marinera, steka och koka en god sås till en annan dag.


PÅ JOBB TILL NATTEN
I fredags lyckades jag få tjänstledigt eftersom vi hade begravning också ville jag ju även vara hemma eftersom Hugo hade blivit opererad.
Men ikväll far jag på jobb till kl.20. 
Hugo skall få sin lugnande tablett innan jag far så hoppas vi att han inte stör sig så mycket på det. Vanligtvis är det oftast jobbigt när jag skall fara någonstans, han skäller och är lite stressad men sen efter att jag lämnat huset lugnar han ner sig och lägger sig lungt att sova, bara han inte behöver vara ensam så att säga. 
Att han varit orolig har till stor del att göra med att han alltid (nästan) haft ont, från halsmandlar eller tarmen eller från båda. Nu skall vi hoppas att det blir bättre efter operationen.

Och ikväll hoppas jag att han tar det lungt när jag far att han inte börjar skälla för det märker man att tydligen gör ont, för han är betydligt tystare nu. Men det kan nog komma ett litet voff eller två ibland.

Annars har Hugo både promenerat, ätit, tagit medicin och t.o.m busat lite med busavanten i dag. Han värkar inte ha ont bara han inte behöver höja rösten så att säga, skälla.

När vi pratade med släkten i över en timme låg han och sov på sin hönapöna, en pipleksak som är populär mellan varven.


TACK JESUS för denna fina men annorlunda farsdag 💗.

Har du sagt att du älskar din man, din pappa, din svärfar idag? 
Jag tror att det är en sak vi behöver bli bättre på. Och ännu viktigare att inte bara säga utan att också visa att vi älskar varann.

VI BÖR TA HAND OM VARANN SÅ LÄNGE VI HAR VARANN 💗 ingen av oss har någon garanti på hur länge vi får tid tillsammans här på jorden.
Och vi bör reda upp allt med Jesus medan vi har tid så att vi alla får fortsätta att umgås på den andra sidan också 👍😊💗.


DETTA ÄR MITT BUD: ATT NI SKA ÄLSKA VARANDRA SÅ SOM JAG HAR ÄLSKAT ER (Johannesevangeliet 15:12). 

SÅ BESTÅR NU TRO, HOPP OCH KÄRLEK, DESSA TRE, OCH STÖRST AV DEM ÄR KÄRLEKEN (1 Efesierbrevet 13:13).





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023