HEMMAGJORD MANDELSMÖR

Senaste vecka försökte jag mig på att göra eget mandelsmör och det lyckades helt perfekt.

Ungefär 4 dl mandlar sätts på en plåt och ställs in i en kall ugn.  

Receptet är från Ekotipset som jag följer på instagram.



Ugnen sätts på 175 grader och när lampan släcks och ugnen är varm ja då är också mandlarna färdigt rostade.

Och tro det eller ej men den enda ingrediensen som behövs för detta mandelsmör är "mandlar".

De rostade mandlarna mixar man tills de blir till mjöl.


Jag fick en höghastighetsmixer till julklapp av min man och den fungerade fint till detta.

När mandlarna blivit till mjöl fortsätter man att mixa, det tar rätt länge och man får stanna till och trycka ner smeten mellan varven. Småningom börjar mandeloljan sippra ut och efter ett tag blir det till en slät, lite tjock rinnande mandelkräm.


Och sen är det färdigt att hälla i en burk..... och äta när man vill.
Jag har satt det på knäckebröd, saltkex och på gröt.


Mums! Men det skall vara ett tunt lager annars liksom fastnar det i halsen och munnen för mig, det är konsistensen som liksom gör att det klibbar fast.


Den håller i kylskåpet i ca tre månader.
Man kan göra likadant med olika sorters nötter och solrosfrön, det senare alternativet skall jag pröva någongång.

På tal om mat så har Jan gjort fattiga riddare ikväll och jag fick mina utan socker men ändå var de så otroligt goda.


Om vi minns rätt så har vi inte gjort fattiga riddare sen pojkarna var små. 
Nu var det Matilda som var nyfiken på hur de smakar så när vi var och handlade ikväll köpte vi bullalängd och fransktbröd som Jan sen gjorde dem av. Och Matilda gillade dem verkligen. Vi åt dem bara så här. När pojkarna var små minns jag att vi satte både grädde och sylt på men det behövdes inte nu.

Och faktiskt ikväll när vi var och handlade stack vi oss in till Tokmanni, butiken som öppnade här i Jakobstad redan innan jul men detta var första gången jag besökte den. 
Vi var nästan helt ensamma där. Vi inhandlade batteriljus på 70% (det gäller att hamstra nu), en rosa anteckningsbok till mig och "bläckfiskar" (vad de nu heter på riktigt sådana där gummi spännare) och spännremmar till Jan. Så Tokmanni blev inte rik på oss.

Och idag har jag pluggat och pluggat och pluggat. Imorgon klockan 13 har jag tent.

När jag i dag skulle gå ut med Hugo på morgonpromenaden bad jag om ett bibelord som skulle liksom tala rakt in i en lite jobbig situation just nu och Herren talade verkligen till mig, så starkt. Jag fick bibelordet här nedan. Kanske det är ett bibelord som också du behöver få höra just nu.

VAR INTE RÄDD UTAN TALA OCH LÅT DIG INTE TYSTAS. JAG ÄR MED DIG. INGEN SKA RÖRA DIG ELLER SKADA DIG FÖR JAG HAR MYCKET FOLK HÄR I STADEN (Apostlagärningarna 18: 9b-10).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023