SNÖOVÄDERSDAG

I dag var jag tidigt uppe och tog en långpromenad med Hugo innan den värsta stormen skulle braka loss. Men nog stormade det minsann redan på vår promenad. Jag var förvånad hur nöjd Hugo ändå var även om han ville blåsa iväg när de värsta vindarna kom.


Snön hade drivat på trottoarerna så det var ordentlig träning att ta sig fram.

Cyklisterna hade verkligen en utmaning, speciellt på vissa ställen.


Mitt i stormen träffade vi en gammal trevlig man som ville hälsa på Hugo, mannen hade själv haft hund.
Han ville gärna prata och det fick han så gärna, men naturligtvis höll vi avstånd.
Han berättade att han är 83 år och är ute och går i alla väder, han brukar gå i upp emot två timmar. Nu hade han varit ut till hamnen och se och där blåste det minsann (ja jag kunde bara tänka mig... brrr). 

Han fortsatte att berätta. För några år tillbaka fick han blodförgiftning och då blev han så dålig efteråt att han bara kunde gå kring kvarteret. Men sakta och säkert tränade han upp konditionen igen. Han har sjukdomar och hälsobekymmer men han håller sig igång med promenaderna.
Han önskade mig god fortsättning och ursäktade sig för att han stannat och börjat prata, tagit upp min tid.
Men jag försäkrade honom om att jag själv är en sådan som gärna stannar till och pratar med de jag möter.... så fint när man fått den gåvan. Och speciellt nu i dessa ensamma coronatider är det ju så viktigt att vi ser varann. Det höll han med om.
Jag önskade honom också godfortsättning och en fin dag.
Så skönt det kändes efteråt när vi båda fått förgylla varandras dag. Jag gick vidare och bad en bön för mannen.

Sen svängde vi hemåt vid Jakobstads kyrka och då minsann fick vi uppleva storm, isande kalla kristaller rakt i ansiktet och Hugo som tänkte blåsa iväg ibland.
Hugo valde raka vägen hem för Storgatan vilket händer aldrig. I vanliga fall går vi via fyra parker ännu på vägen hem (Skolparken, Runebergsparken, parken uppe vid vattentornet och Aspegrens trädgård som ju inte direkt är någon park).

Här hemma hade ett som annat blåst omkull.


När vi kom in kokade jag havregrynsgröt till morgonmål och för att försöka piffa upp den hällde jag på en mysli jag köpt en gång, vilken inte är den godaste. Men det blev åtminstone färggrannt.

Och som ni ser så har vi julmys här ännu.


I morgon är det Tjugondedag Knut när julen ska städas ut men då är jag på jobb så jag lär nog börja smått redan ikväll.

Jag har idag städat pojkarnas rum och satt deras sängkläder i tvättmaskinen, för de får de alltid lämna efter sig när de åker iväg. För det är ju terapi för denna mamma att få greja på en stund i vart och ens rum.




Och jag vill avsluta med två bibelord som säger så mycket, ja i princip allt om vad det innebär och betyder att göra något för någon annan. JESUS LÅT OSS ALLTID SE VARANN, LYSSNA PÅ VARANN OCH HJÄLPA VARANN.

ALLTSÅ: ALLT VAD NI VILL ATT MÄNNISKORNA  SKA GÖRA FÖR ER, DET SKA NI OCKSÅ GÖRA FÖR DEM (Matteusevangeliet 7:12 a).

DÅ SKA KUNGEN SVARA DEM: JAG SÄGER ER SANNINGEN; ALLT VAD NI HAR GJORT FÖR EN AV DESSA MINA MINSTA BRÖDER, DET HAR NI GJORT FÖR MIG (Matteusevangeliet 25:40).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023