TRETTONDAGEN

Detta är dagen när vi kommer ihåg de vise männen. De som kom med sina gåvor till Jesu barnet. Eftersom de överräckte tre gåvor (guld, rökelse och myrra) tror man att de var tre till antalet. 

Vi har firat med Jan's goda hamburgare.

De visemännen var stjärntydare som hade studerat i många år och när de äntligen upptäckte den speciella stjärnan på himlen började de sin resa för att finna det nya kungabarnet, och de fann Honom, Jesus.


CORONATEST
Jag började min trettondag med att konstatera att jo jag har nog sjuk hals, fick vissa känningar redan i går kväll. Så jag ringde telefonrådgivningen och fick tid till coronatest kl.13:35. Testet gick bra, lite obehagligt var det, det sved och brände, men det gick helt bra. Jag satt i bilen och de tog testet genom bilfönstret.


Eftersom jag jobbar inom vården fick jag ett snabbtest och de lovade svar inom denna dag/kväll eller senast imorgon på förmiddagen. Har dock fått höra att även om man jobbar inom vården så får man inte alltid ett snabbtest, men jag hade tur som fick det. 

Jag tror själv att jag har sjuk hals p.g.a att jag åter igen druckit för mycket kaffe och ätit för mycket som min mage inte tål (ex. stark kryddad mat) vilket ger ökad magsyra, vilken bränner upp i halsen och den blir irriterad. Men helt säker kan jag ju inte vara.
I skrivandes stund har jag ännu inte fått svar, så det lär komma imorgon.


DEN NYA KÖKSVARORNA
Spisen/ugnen är på plats och vi är så nöjda. Det blev en silverfärgad denna gång.


Vi har fått inventera kastrullskåpet här inne samt i husbilen. Och vi hade tur för båda stekpannorna samt 4/9 kastruller fungerar på dessa induktionsplattor. Av de fyra kastrullerna är dock den ena en 10 liters kastrull som vi endast använder när vi kokar en stor sats lingonsylt eller har fest. Vi klarar oss med de tre som fungerar i nuläget men någon till kastrull blir det nog att införskaffa. Hugo har ju haft en egen för sina kycklingbullar men den passar inte heller. 

Fläkten är inte helt installerad för Jan beslöt att byta hela det gamla röret som går upp i skorstenen. Ett mycket klokt beslut. Det var inte helt flottigt utan såg rätt bra ut men nog fanns där ett som annat. Känns säkert och tryggt att börja med nya och rena grejer.
Så fläkten är bara tillfälligt på plats i väntan på röret som skall införskaffas imorgon.

Blev dock ett hål både upptill där den gamla och större fläkten har varit och nertill där ingen list finns framför ugnen.

Med nya rena och fräscha varor ser vi ännu mera hur otroligt smutsiga och flottiga köksskåp vi har. Och de kommer att bli nästa steg i köksrenoveringen 👍.

Kaklen var rätt äckliga de också så de fick sig en rejäl omgång. Med pannlampan på skurade jag dem.


Matilda var också med och hjälpte till igår kväll 👍.


Jag bara väntar på att få dra igång och börja tvätta alla dessa dörrar med sodatvätt. Sen blir det ev slipning, spackling, slipning igen, grundmål några varv och tillsist att måla dem i gräddvit färg.... några varv. Låter det inte trevligt 😉 eller tycker du att det låter otroligt jobbigt?


Ja vi skall faktiskt försöka måla upp dem själva. Och blir det inte bra ja då får vi föra dem till ett måleri. Man kan ju alltid försöka.

I KVÄLL BER JAG KÄRE JESUS ATT MITT CORONAPROV ÄR NEGATIVT.

LÅT MIG MÖTA DIN NÅD PÅ MORGONEN, FÖR JAG LITAR PÅ DIG (Psaltaren 143:8a).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023