TRETTONDAGSAFTON

Ingen god buffe, inga skålar fyllda med godis i varje rum, inga facklor där ute och huset som brukar vara fyllt av glada människor är ikväll fyllt av endast vi själva. Denna kväll har vi många år bjudit in vår närmsta släkt och liksom tagit ut det sista av julen. Men inte i år.

Jag började dagen med en kall (-12 grader) men solig och fin promenad.


Oj vad solen är välkommen, och oj vad fint det blir genast den tittar fram. 


Jag behövde verkligen denna fina och uppmuntrande dag i dag.

Denna trettondagsafton åkte dottern, Jan och jag till grannstaden Karleby för att införskaffa en ny spis/ugn.


Vår gamla spis/ugn fungerar men det kan ta upp emot fem minuter innan vattnet börjar koka. Ugnen värmer ojämnt och en knapp har gått av och blivit limmad.... men den har tjänat oss flitigt ändå.

 
Denna knapp har blivit limmad åtminstone två gånger.

Fläkten som Matilda limmat ett rosa hjärta på för många år sedan fanns här i huset redan när vi flyttade in för 25 år sedan.  

Den fungerar, men inte optimalt 😉.

Den fungerar som sagt men det var ändå dags för den att gå i pension, som Jan uttryckte det 😊 så det fick bli en ny fläkt också.

Det blev en induktionsspis. En sådan är jag van med på jobbet och oj vad effektiva de är. 

De nya knapparna ser ut så här.

Det lite tråkiga är att våra gamla kastruller och stekpannor knappast fungerar på denna så det blir troligtvis att införskaffa nya.

Tyvärr kommer inga bilder ikväll för Jan håller på och fixar med ugnen och fläkten just nu. Men troligtvis imorgon är de på plats och då skall jag ta en bild 👍.

TACK JESUS FÖR SOLEN SOM LÄTTADE PÅ MITT HUMÖR I DAG (efter saknaden när Mikael åkte tillbaka till Umeå igår). OCH TACK FÖR VÅR NYA FINA SPIS/ UGN OCH FLÄKT.

HERREN SADE: "MIN NÄRVARO SKA GÅ MED DIG OCH LÅTA DIG FÅ RO" (2 Mosebok 33:14). 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023